본문 바로가기
■ 영어공부

1. 영어패턴 Basics - Section I

by Nudger 2022. 5. 25.
반응형

1. I'm 저는 ..입니다.

  • I'm so tired. 너무 피곤해요.
  • I'm confused. 너무 혼란스러워요.
  • I'm twenty three years old. 저는 23살입니다.
  • I'm hungry. 배가 고파요.
  • I'm nervous. 떨려요.
  • I'm excited. 신나요.

2-1. I'm in (공간의 안에 있는 경우)

  • I'm in the shower. 샤워 중이에요.
  • I'm in the lobby. 저는 로비에 있어요.
  • I'm in a car. 저는 차 안에 있어요.
  • I'm in a house. 집 안에 있어요.
  • I'm in a school. 학교에 있어요.

2-2. I'm at (콕 찍어 특정 공간을 가리키는 경우)

  • I'm at the grocery. 저는 식료품점에 있어요.
  • I'm at the mall. 저는 쇼핑몰에 있어요.
  • I'm at the doctor's office. 진료실에 있어요.
  • I'm at the park. 공원에 있어요.
  • I'm at the airport. 공항에 있어요.

 

​문맥, 경우에 따라서는 at 과 in을 바꾸어 쓸수도 있다.

  • I'm at the mall.
  • I'm in the mall.
  • I'm at the park.
  • I'm in the park.
  • I'm at the grocery.
  • I'm in the grocery.

2-3. I'm on 

  • I'm on the phone. 전화하고 있어요.
  • I'm on my computer. 컴퓨터 하고 있어요.
  • I'm on a bus. 버스 타고 있어요.

3. I'm good at

  • I'm good at drawing. 나는 그림을 잘 그린다.
  • I'm good at video games. 저는 비디오 게임을 잘해요.
  • I'm good at swimming. 저는 수영을 잘합니다.
  • I'm good at driving. 저는 운전을 잘해요.
  • I'm good at reading. 저는 독서를 잘해요.
  • I'm good at sports. 저는 운동을 잘해요.
  • I'm good at writing. 저는 글씨를 잘 써요.
  • I'm good at math. 저는 수학을 잘해요.
  • I'm good at dancing. 저는 춤을 잘 춰요.
  • I'm good at chess. 저는 체스를 잘해요.

4. I'm + verb

  • I'm eating lunch. 나는 점심을 먹고 있다.
  • I'm brushing my teeth. 나는 이를 닦고 있다.
  • I'm scared. 난 무서워.
  • I'm driving to work. 난 일하러 운전하고 있어.
  • I'm crying. 나 울고 있어.
  • I'm typing an email. 나는 이메일을 타이핑하고 있다.
  • I'm cooking dinner. 나는 저녁을 만들고 있다.
  • I'm combing my hair. 나는 머리를 빗고 있어요.
  • I'm hanging a picture. 나는 그림을 걸고 있다.
  • I am texting. 나는 문자 보내고 있어.
  • I am dancing. 나는 춤을 추고 있다.
  • I am interested in the job. 나는 그 일에 관심이 있다.
  • I am exercising. 나는 운동하고 있다.
  • I am sad. 나는 슬프다.
  • I am learning. 나는 배우고 있다.

5. I'm getting

  • I'm getting better. 조금씩 좋아지고 있어요.
  • I'm getting ready for bed. 나는 잘 준비를 하고 있다.
  • I'm getting a tooth ache. 이가 아픕니다.
  • I'm getting married. 전 곧 결혼하거든요.
  • I'm getting tired. 저는 피곤해 지고 있어요.
  • I'm getting good at reading. 나는 점점 독서에 능숙해지고 있다.
  • I'm getting a new car. 새 차를 살 거예요.
  • I'm getting a job. 나 취직할 거야.
  • I'm getting a puppy. 강아지를 키우고 있어요.

6. I'm trying + verb

  • I'm trying to get a job. 나는 직장을 구하려고 노력 중이다.
  • I'm trying to call my family. 가족에게 전화하려고 해요.
  • I'm trying to enjoy my dinner. 저녁을 맛있게 먹으려고 해요.
  • I'm trying to educate myself. 나는 독학하려고 노력하고 있다.
  • I'm trying to explain myself. 난 내 자신을 설명하려는 거야.
  • I'm trying new food. 새로운 음식을 먹어보고 있어요.
  • I'm trying to eat healthy. 저는 건강하게 먹으려고 노력 중입니다.
  • I'm trying to understand. 난 이해하려고 노력하고 있어.

7. I'm gonna + verb

  • I'm gonna have some coffee. 커피 좀 마실게요.
  • I'm gonna go to work. 난 일하러 갈 거야.
  • I'm gonna eat some cake. 케이크 좀 먹을래.
  • I'm gonna send out my resume. 이력서를 보낼 거예요.
  • I'm gonna run a marathon. 난 마라톤을 뛸 거야.
  • I'm gonna ask her out for dinner. 그녀에게 저녁을 같이 먹자고 할 거야.
  • I'm gonna stop smoking. 담배 끊을게요.
  • I'm gonna help my friends. 난 내 친구들을 도울 거야.
  • I'm gonna take swim lessons. 수영 레슨을 받을 거예요.
  • I'm gonna read a book. 난 책을 읽을 거야.

8. I have + noun

  • I have a cat. 나는 고양이를 키운다.
  • I have a nice car. 나는 멋진 차를 가지고 있다.
  • I have a house. 나는 집이 있다.
  • I have a computer. 나는 컴퓨터를 가지고 있다.
  • I have a headache. 두통이 있습니다.

9. I have + past participle

  • I have done it. 나는 해냈다.
  • I have heard that before. 나는 전에 그것을 들은 적이 있다.
  • I have driven a car. 나는 차를 운전해 본 적이 있다.
  • I have forgotten the words. 나는 그 말을 잊어버렸다.
  • I have read that book. 나는 그 책을 읽은 적이 있다.
  • I have eaten at that restaurant before. 나는 전에 그 식당에서 식사를 한 적이 있다.
  • I have flown in an airplane. 나는 비행기를 타본 적이 있다.
  • I have forgiven you. 나는 너를 용서했다.
  • I have seen you before. 전에 당신을 본 적이 있어요.
  • I have written a letter. 나는 편지를 썼다.

10. I used to + verb

※ 과거에 행해졌으나, 지금은 행해지지 않는 것을 나타낸다.

  • I used to develop websites. 나는 웹사이트를 개발하곤 했다.
  • I used to jog every day. 나는 매일 조깅을 하곤 했다.
  • I used to paint. 나는 그림을 그리곤 했다.
  • I used to smoke. 나는 담배를 피웠었다.
  • I used to work from home. 나는 집에서 일하곤 했다.
  • I used to live in California. 나는 캘리포니아에 살았었다.
  • I used to go to the beach every day. 나는 매일 해변에 가곤 했다.
  • I used to sing in a choir. 나는 합창단에서 노래를 부르곤 했다.
  • I used to like vegetables. 나는 야채를 좋아했었다.
  • I used to start work at 6 o'clock. 나는 6시에 일을 시작하곤 했다.

11-1. I have to + verb

※ 곧 일어나야 할 무언가를 묘사한다. 그것은 확실성, 필요성 또는 의무를 나타낸다.

  • I have to switch schools. 전학을 가야 해요.
  • I have to use the telephone. 전화를 써야 해요.
  • I have to go to the bathroom. 화장실 좀 다녀올게요.
  • I have to leave. 나는 떠나야 한다.
  • I have to unpack my bags. 짐을 풀어야 해요.

11-2. I don't have to 

  • I don't have to switch schools. 나는 전학을 갈 필요가 없다.
  • I don't have to use the telephone. 나는 전화를 사용할 필요가 없다.
  • I don't have to go to the bathroom. 나는 화장실에 갈 필요가 없다.
  • I don't have to leave. 난 떠날 필요가 없어.
  • I don't have to unpack my bags. 나는 짐을 풀 필요가 없다.

12-1. I wanna + verb

  • I wanna talk. 난 말하고 싶다.
  • I wanna search for a job. 나는 일자리를 찾고 싶다.
  • I wanna order some food. 나는 음식을 주문하고 싶다.
  • I wanna marry her. 나는 그녀와 결혼하고 싶다.
  • I wanna listen to that song. 나는 그 노래를 듣고 싶다.

12-2. I don't wanna   

  • I don't wanna talk. 난 말하고 싶지 않다.
  • I don't wanna search for a job. 나는 일자리를 찾고 싶지 않다.
  • I don't wanna marry her. 나는 그녀와 결혼하고 싶지 않다.
  • I don't wanna listen to that song. 난 그 노래 듣고 싶지 않아.
  • I don't wanna order some food. 나는 음식을 주문하고 싶지 않다.

13-1. I gotta + verb

  • I gotta manage my money. 난 내 돈을 관리해야 해.
  • I gotta obey the laws. 나는 법을 따라야 한다.
  • I gotta move to a bigger house. 나는 더 큰 집으로 이사해야 한다.
  • I gotta impress my boss. 내 상사에게 좋은 인상을 줘야겠어.
  • I gotta brush my teeth. 양치질을 해야겠어요.

13-2. I have got to  

  • I have got to be on time to work. 나는 제시간에 출근해야 한다.
  • I've gotta try harder at school. 학교에서 더 열심히 공부해야겠어.
  • I've gotta tell my wife I'll be late. 아내에게 늦을 거라고 말해야겠어요.
  • I've gotta learn more about the laws. 나는 법에 대해 더 많이 배워야 한다.
  • I've gotta clean my house today. 나는 오늘 집 청소를 해야 한다.

14. I would like to + verb

  • I would like to answer that question. 저는 그 질문에 대답하고 싶습니다.
  • I would like to compete in a cooking contest. 저는 요리 대회에 나가고 싶습니다.
  • I would like to explain myself. 저는 제 자신을 설명하고 싶습니다.
  • I would like to invite you over. 당신을 초대하고 싶습니다.
  • I would like to practice. 연습하고 싶어요.
  • I would like to become a doctor. 저는 의사가 되고 싶습니다.
  • I would like to see you more often. 나는 너를 더 자주 보고 싶어.
  • I would like to thank you. 감사합니다.
  • I would like to learn about animals. 저는 동물에 대해 배우고 싶습니다.
  • I would like to meet the President. 대통령을 만나고 싶습니다.

15. I plan to + verb

  • I plan to find a new apartment. 저는 새 아파트를 구할 계획입니다.
  • I plan to relax on vacation. 저는 휴가 때 휴식을 취할 계획입니다.
  • I plan to surprise my parents. 저는 부모님을 놀라게 할 계획입니다.
  • I plan to wash my car. 저는 세차를 할 계획입니다.
  • I plan to adopt a child. 저는 아이를 입양할 계획입니다.
  • I plan to impress my boss. 저는 제 상사에게 깊은 인상을 심어줄 계획입니다.
  • I plan to watch a movie. 저는 영화를 볼 계획입니다.
  • I plan to save more money. 저는 더 많은 돈을 모을 계획입니다.
  • I plan to read a book. 저는 책을 읽을 계획입니다.
  • I plan to learn new things. 저는 새로운 것을 배울 계획입니다.

16. I've decided to + verb

  • I've decided to accept the job. 저는 그 일을 받아들이기로 결정했습니다.
  • I've decided to complete my degree. 저는 학위를 마치기로 결심했습니다.
  • I've decided to change my bad habits. 저는 나쁜 습관을 바꾸기로 결심했어요.
  • I've decided to extend my membership at the gym. 저는 체육관의 회원 자격을 연장하기로 결정했습니다.
  • I've decided to form a chess club. 저는 체스 클럽을 만들기로 결심했어요.
  • I've decided to hand over my responsibilities. 저는 제 책임을 떠넘기기로 결정했습니다.
  • I've decided to help you move. 이사를 도와주기로 결정했어요.
  • I've decided to interview for the job. 저는 그 일을 위해 면접을 보기로 했습니다.
  • I've decided to increase my work load. 업무량을 늘리기로 했습니다.
  • I've decided to manage a store. 가게를 운영하기로 했어요.

17. I was about to + verb

  • I was about to go out. 나는 막 나가려던 참이었다.
  • I was about to go to dinner. 저녁 먹으러 가려던 참이었어요.
  • I was about to go to bed. 저는 막 자려던 참이었어요.
  • I was about to go to work. 저는 막 일하러 가려던 참이었어요.
  • I was about to say the same thing. 나도 같은 말을 하려던 참이었어.
  • I was about to call you. 전화하려던 참이었어요.
  • I was about to send you an email. 당신에게 이메일을 보내려던 참이었어요.
  • I was about to mow my grass. 잔디를 깎으려던 참이었어요.
  • I was about to order us some drinks. 술을 주문하려고 했어요.
  • I was about to watch television. 텔레비전을 보려던 참이었어요.

18. I didn't mean to + verb

  • I didn't mean to hurt your feelings. 당신의 기분을 상하게 할 생각은 없었어요.
  • I didn't mean to call you so late. 이렇게 늦게 전화하려던 건 아니었어요.
  • I didn't mean to lie about what happened. 저는 일어난 일에 대해 거짓말을 할 의도는 없었습니다.
  • I didn't mean to embarrass you. 당신을 난처하게 할 생각은 없었어요.
  • I didn't mean to stay out so late. 이렇게 늦게까지 밖에 있을 생각은 없었어요.
  • I did not mean to say those things. 그런 말을 하려던 건 아니었어요.
  • I did not mean to leave you out" 너를 따돌리려던 건 아니었어.
  • I did not mean to make you confused. 당신을 혼란스럽게 할 의도는 없었습니다.
  • I did not mean to think you were involved. 당신이 연루되었다고 생각하려는 의도는 아니었습니다.
  • I did not mean to cause trouble. 나는 문제를 일으키려고 한 것이 아니다.

19-1. I don't have time to + verb

  • I don't have time to explain. 저는 설명할 시간이 없습니다.
  • I don't have time to eat. 먹을 시간이 없어요.
  • I don't have time to exercise. 운동할 시간이 없어요.
  • I don't have time to watch my favorite TV show. 저는 제가 가장 좋아하는 TV 쇼를 볼 시간이 없습니다.
  • I don't have time to talk. 저는 말할 시간이 없습니다.

19-2. I don't 

  • I don't eat meat. 저는 고기를 먹지 않습니다.
  • I don't like the rain. 나는 비를 좋아하지 않는다.
  • I don't understand Spanish. 스페인어를 모르겠어요.
  • I do not understand what you are saying. 당신이 무슨 말을 하는지 모르겠어요.
  • I do not like scary movies. 저는 무서운 영화를 좋아하지 않아요.
  • I do not like sports. 저는 스포츠를 좋아하지 않습니다.

20-1. I promise not to + verb

  • I promise not to tell. 말하지 않겠다고 약속할게.
  • I promise not to leave without you. 너 없이 떠나지 않겠다고 약속할게.
  • I promise not to be so late. 너무 늦지 않겠다고 약속할게요.
  • I promise not to hurt your feelings. 당신의 감정을 상하게 하지 않을 것을 약속합니다.
  • I promise not to wake you up. 깨우지 않겠다고 약속할게.

20-2. I promise

  • I promise I am telling the truth. 나는 내가 진실을 말하고 있다고 약속한다.
  • I promise to practice my math. 저는 수학을 연습할 것을 약속합니다.
  • I promise to call you. 내가 꼭 전화할게.
  • I promise I will tell you. 내가 너에게 말할 것을 약속할게.
  • I promise I will come to your party. 당신의 파티에 갈 것을 약속합니다.

21. I'd rather + verb

  • I'd rather talk about this later. 이 얘기는 나중에 하는 게 낫겠어요.
  • I'd like to eat at home than go get fast food. 패스트푸드를 먹으러 가는 것보다 집에서 먹고 싶어요.
  • I'd rather ski than snowboard. 스노보드보다는 스키를 타고 싶어요.
  • I'd rather stay late than come in early tomorrow. 내일 일찍 오는 것보다 늦게까지 있는 게 낫겠어요.
  • I'd rather handle the problem myself. 그 문제는 제가 직접 처리하겠습니다.
  • I had rather go home than stay out too late. 너무 늦게까지 밖에 있느니 집에 가는 게 낫겠어요.
  • I had rather listen to my parents or get in trouble. 차라리 부모님의 말씀을 듣거나 혼나는 것이 낫습니다.
  • I would rather exercise than sit on the couch all day. 종일 소파에 앉아 있기보다는 운동을 하고 싶습니다.
  • I would rather complete my task early. 저는 제 일을 일찍 끝내고 싶습니다.
  • I would rather know the answer. 나는 차라리 답을 알고 싶다.

22-1. I feel like + verb-ing

  • I feel like going for a bike ride. 자전거 타러 가고 싶어요.
  • I feel like going to the beach. 나는 해변에 가고 싶어.
  • I feel like having a snack. 간식을 먹고 싶어요.
  • I feel like talking. 얘기하고 싶어요.
  • I feel like dancing. 춤을 추고 싶어요.
  • I feel like having friends over to my house. 친구들이 우리 집에 오고 싶어요.
  • I feel like watching TV. 저는 TV를 보고 싶어요.

22-2. I don't feel like   

  • I don't feel like leaving yet. 아직 떠나고 싶지 않아요.
  • I don't feel like explaining. 설명하고 싶지 않아요.
  • I don't feel like going to bed. 잠들고 싶지 않아요.
  • I do not feel comfortable talking about it. 저는 그것에 대해 말하는 것이 불편합니다.
  • I do not feel like we are going in the right direction. 저는 우리가 올바른 방향으로 가고 있다고 생각하지 않습니다.

23. I can't help + verb-ing

  • I can't help thinking about it. 그것에 대해 생각하지 않을 수 없습니다.
  • I can't help shopping so much. 저는 쇼핑을 너무 많이 할 수 밖에 없어요.
  • I can't help working all the time. 항상 일하지 않을 수 없습니다.
  • I can't help smiling when I see her. 나는 그녀를 보면 웃지 않을 수 없어.
  • I can't help eating so much. 저는 너무 많이 먹지 않을 수 없어요.
  • I can't help loving you." 당신을 사랑하지 않을 수 없어요.
  • I can not help biting my nails when I am nervous. 나는 긴장하면 손톱을 깨물지 않을 수 없어요.
  • I can not help smoking when I have been drinking. 술만 마시면 담배를 피우지 않을 수 없어요.
  • I cannot help feeling so sad. 너무 슬퍼서 어쩔 수 없다.
  • I cannot help remembering the things you did. 당신이 한 일이 생각나지 않을 수 없습니다.

24-1. I was busy + verb-ing

  • I was busy thinking. 생각하느라 바빴어요.
  • I was busy working. 일하느라 바빴어요.
  • I was busy cooking dinner. 저는 저녁을 요리하느라 바빴어요.
  • I was busy talking on the phone. 전화로 통화하느라 바빴어요.
  • I was busy cleaning the house. 저는 집을 청소하느라 바빴어요.
  • I was busy studying for my test. 저는 시험 공부하느라 바빴어요.
  • I was busy thinking of ideas for our website. 전 우리 웹사이트에 대한 아이디어를 생각하느라 바빴습니다.
  • I was busy entertaining our neighbors. 저는 이웃들을 즐겁게 해주느라 바빴습니다.
  • I was busy completing my housework. 저는 집안일을 끝내느라 바빴어요.
  • I was busy learning new things. 저는 새로운 것을 배우느라 바빴습니다.

24-2. I am busy -ing 

  • I am busy working. 저는 일하느라 바쁩니다.
  • I am busy cooking dinner. 저는 저녁을 요리하느라 바쁩니다.
  • I am busy studying for my test. 저는 시험 공부하느라 바쁩니다.
  • I am busy completing housework. 저는 집안일을 끝내느라 바쁩니다.
  • I am busy talking on the phone. 전화로 통화하느라 바빠요.

25. I'm not used to + verb-ing

  • I'm not used to talking English. 저는 영어로 말하는 것에 익숙하지 않아요.
  • I'm not used to studying so much. 저는 공부를 많이 하는 것에 익숙하지 않습니다.
  • I'm not used to being around new people. 저는 새로운 사람들과 함께 있는 것에 익숙하지 않습니다.
  • I'm not used to talking in front of groups of people. 저는 사람들 앞에서 말하는 것에 익숙하지 않습니다.
  • I'm not used to having so much stress. 저는 그렇게 많은 스트레스를 받는 것에 익숙하지 않습니다.
  • I'm not used to traveling so much. 저는 여행하는 데 그렇게 익숙하지 않아요.
  • I'm not used to working so early. 저는 그렇게 일찍 일하는 것에 익숙하지 않아요.
  • I'm not used to having so much responsibility. 저는 그렇게 많은 책임을 지는 것에 익숙하지 않습니다.
  • I'm not used to drinking so much. 저는 그렇게 많이 마시는 것에 익숙하지 않아요.

26-1. I want you to + verb

  • I want you to clean the dishes. 설거지를 좀 치워주세요.
  • I want you to come home right after school. 나는 네가 학교 끝나고 바로 집에 왔으면 좋겠어.
  • I want you to call once you get there. 그곳에 도착하면 전화 주세요.
  • I want you to explain yourself to me. 나에게 네 자신을 설명해주길 바래
  • I want you to educate me. 네가 날 교육시켜줬으면 좋겠어.

26-2. I need you to + verb 

  • I need you to study harder in school. 나는 네가 학교에서 더 열심히 공부해야 해.
  • I need you to stop and listen to me. 멈춰서 내 말 좀 들어줘.
  • I need you to greet our guests. 손님들께 인사 좀 해 주세요.
  • I need you to introduce me to your family. 당신의 가족을 소개시켜 주세요.
  • I need to request a refund. 환불을 요청해야 합니다.

27. I'm here to + verb

  • I'm here to apply for the job. 저는 그 일에 지원하러 왔습니다.
  • I'm here to take a test. 시험 보러 왔어요.
  • I'm here to receive my gift. 저는 선물을 받으러 왔습니다.
  • I'm here to support all your decisions. 당신의 모든 결정을 지지하기 위해 여기 있습니다.
  • I'm here to watch a movie. 영화 보러 왔어요.
  • I'm here to work on your computer. 당신의 컴퓨터를 작동시키기 위해 왔습니다.
  • I'm here to welcome you to the neighborhood. 이웃에 오신 걸 환영하러 왔습니다.
  • I'm here to raise awareness for cancer. 저는 암에 대한 인식을 높이기 위해 여기에 왔습니다.
  • I'm here to start the job. 저는 일을 시작하러 왔습니다.
  • I'm here to receive the award. 저는 상을 받으러 왔습니다.

28. I have something + verb

  • I have something to complete. 나는 완성해야 할 것이 있다.
  • I have something to share with you. 당신과 나눌 말이 있어요.
  • I have something important to tell you. 당신에게 중요한 말이 있어요.
  • I have something to encourage you. 당신을 격려할 것이 있어요.
  • I have something to explain to you. 당신에게 설명할 것이 있어요.
  • I have something special planned for your birthday. 당신 생일에 특별한 계획이 있어요.
  • I have something else to consider. 저는 고려해야 할 다른 것이 있습니다.
  • I have something to apologize about. 사과할 것이 있습니다.
  • I have something to attend tonight. 저는 오늘 밤 참석해야 할 일이 있습니다.
  • I have something to ask you. 당신에게 물어볼 것이 있어요.
  • I have something fun for us to do. 저는 우리가 할 재미있는 일이 있어요.

 

29. I'm looking forward to

  • I'm looking forward to meeting you. 만나기를 고대하고 있습니다.
  • I'm looking forward to talking with you. 당신과 이야기하기를 고대하고 있습니다.
  • I'm looking forward to going on vacation. 저는 휴가를 가는 것을 고대하고 있습니다.
  • I'm looking forward to spending time with my family. 저는 가족과 함께 시간을 보내는 것을 기대하고 있습니다.
  • I'm looking forward to learning the English language" 저는 영어를 배우는 것을 기대하고 있습니다.
  • I am looking forward to visiting another country. 저는 다른 나라를 방문하는 것을 고대하고 있습니다.
  • I am looking forward to having a family. 저는 가족을 갖는 것을 고대하고 있습니다.
  • I am looking forward to graduating from college. 저는 대학을 졸업하는 것을 고대하고 있습니다.
  • I am looking forward to watching the baseball game. 저는 야구 경기를 보는 것을 고대하고 있습니다.
  • I am looking forward to running in a race. 저는 경주에서 달리는 것을 기대하고 있습니다.
반응형